Porisuhdeneuvojan sijainen

Lähtötilanne


Porin kaupungin Porisuhdeneuvoja-kampanja oli jättihitti, joka valloitti lähestulkoon jokaisen suomalaisen sydämen. Huikeasti läpilyönyttä Porisuhde-kampanjaalustaa haluttiin jatkaa, mutta tällä kertaa selkeästi kohdennetummin – meillä ei ollut vastaavaa budjettia käytössä, ja viime kierroksella yksi kohderyhmä jäi hieman vähemmälle huomiolle, nimittäin nuoret aikuiset! Porin kaupungin markkinointistrategian mukaisesti haluttiin tehdä jotain, joka liikkuisi myös ihmisiltä ihmisille ostetun median sijaan.

Miten siis veisimme Porisuhteiden orgaanisesti leviävää ilosanomaa kohdennetusti nuoremmalle kohderyhmälle, kaupungille ominaiseen, hiukan outoon mutta uniikkiin tapaan? Ja miten Suomen suosituin naisartisti Behm liittyy tähän kaikkeen?

Luova ratkasu:  


Porilaistaustaisesta kulttisarjakuvataiteilija Pieruperseestä leivottiin Porisuhdeneuvojan sijainen. Pieruperse on hallinnut Instagramia omaan uniikkiin tyyliinsä ja kerännyt laajan seuraajajoukon porilaiseen mielenmaisemaan perustuvan huumorinsa kautta – tämähän on match made in heaven! Tämä, ilmiselvän ihana kollaboraatio, odotti paikkaa ja aikaa, jolloin sen oli luonnollista tapahtua, ja se aika oli nyt.

Pieruperse loi maailmaansa uuden hahmon, Joose Newmanin, joka alkoi auttaa ihmisiä Porisuhdeasioissa – matkan varrella neuvoja sateli, ja siinä syntyi myös uusi joululaulu, Joulu Porissa. Onkohan koskaan aiemmin tehty vaikuttajamarkkinointia piirroshahmojen kautta?

 

 

Kampanjan tähtihetki oli Joulu Porissa kappale, jossa fiittaa Behm – ja biisi on myös oikeasti hyvä, kuten ao. kommenteista voi päätellä.

Toteutus

 

10 postauksen sarja, jossa Pieruperse postasi tililleen porisuhdepostauksia. Osallistimme myös porilaisia Porispere-festivaaleilla kysymään neuvoja Pieruperseeltä, joka sitten piirsi vastauksia kysymyksiin. Kampanjan huippuhetki koettiin jouluna, kun Suomen eturivin laulaja Behm fiittasi Joulu Porissa -joululaulussa. Kansa tykkäsi – kampanja keräsi orgaanisesti yli kaksi miljoonaa näyttökertaa. Kaikki kommentit olivat suorastaan positiivisia, mikä näin porilaisittain aina hiukan arveluttaa.

Palaute oli ylistävää kautta somekanavien

Esimerkkejä mediaosumista

Kampanjan tueksi suunniteltiin myös sarja fyysisiä tuotteita.

Tulokset

 

  • Yli kaksi miljoonaa näyttökertaa ilman mediapanostuksia
  • Lähes tuhat kommenttia
  • Yli 170 000 tykkäystä
  • Radiosoittoa biisille
  • BEHM jakoi biisin myös omassa sosiaalisessa mediassaan
  • Parissa päivässä Joulu Porissa (feat. Behm) biisi startattiin lähes 300 000 kertaa eri alustoilla
  • Useita mediaosumia
  • +65% enemmän liikennettä Rakastuporiin.fi:hin
  • Myytävä tuotemallisto Porin kaupungille

     

Tämä kaikki n. 20 000€ budjetilla. Siinäpä ROI:ta kerrakseen. Näin lämmitimme taas uuden kohderyhmän porisuhteen tulikuumaksi!