Rakkauden taidetta

Miten Tuusula lanseerasi laiturinsa
rakkauden alustaksi ja sai lähes
kolmetuhatta hakemusta ympäri
suomea sekä ansaittua näkyvyyttä
maan ykkösmediassa?

 

Lähtökohta

Tuusulan kunnalla on monia valttikortteja käsissään – sijainti pääkaupunkiseudulla, asumisen hintataso ja pitkä kulttuurihistoria. Ainut isompi ongelma on tunnettuus – liian harva osaa sijoittaa kuntaa kartalle ja monella ei ole kunnasta selkeää mielikuvaa. Tähän haluttiin muutos kunnan brändiä uudistettaessa vuonna 2018. Tuusulan Elämisen taidetta -lupaus asemoi kunnan kulttuurin kautta paikaksi, jossa jokainen voi rakentaa itselleen omanlaisensa elämänpolun. Vuonna 2021 laitetaan lisää pökköä pesään ja startattiin Rakkauden taidetta -teemavuosi brändityön jatkoksi. 

Mutta mitkä teot nostaisivat kuntamme kansakunnan huulille? 

Fjällbon uimapaviljonkilaituri on muovautunut Tuusulan slangissa pussauskopiksi

Luova ratkaisu


Mitä jos lahjoittaisimme kunnan maamerkin rakkauden alttariksi?

Rakkauden taidetta -teemavuoden pääosassa oli Unelmien Yö -tempaus. Ideana oli antaa maailman hienoin pussauskoppi, Tuusulanjärven rannalla sijaitsevan Fjällbon paviljonkilaituri, onnekkaan parin käyttöön yhden ainutlaatuisen päivän ajaksi. Päästäkseen kokemaan tämän ainutlaatuisen elämyksen rakastavaisen tuli lähettää meille perustelut, miksi juuri hän puolisoineen tarvitsisi koronan keskellä hengähdystauon arjesta. Saimme 2 703 sydämellistä tarinaa, joiden joukosta arvoimme voittajan. Jo tämän erikoisen tempauksen haun julkaiseminen herätti median kiinnostuksen ja mm. Helsingin Sanomat nosti tempauksen esiin. 

Teemavuoden tukevina tekoina rakennettiin yhdessä kuntalaisten kanssa Rakkauden kartta, jossa oli merkattuna kuntalaisten mielestä kunnan romanttisimmat paikat. Lisäksi järjestettiin sinkkuristeily, Rakkauden valokuvaukset ja tuusulalaisille vastasyntyneille lahjoitettiin Rakkauden taidetta -pipot.

Toteutus

Rakkauden taidetta -teemavuosi koostui sarjasta bränditekoja:

  • Pääosassa oli Unelmien Yö -tempaus.
  • Yhdessä asukkaiden kanssa rakennettiin ja jaettiin kuntalaisille Rakkauden kartta. Oikea kartta, jonne kuntalaiset merkkasivat Tuusulan romanttisimmat paikat 
  • Vastasyntyneet saivat Rakkauden taidetta -pipot
  • Sinkuille järjestettiin sinkkuristeily
  • Rakastavaisille järjestettiin kuvaukset
  • Kaikki teot ovat esillä https://elamisentaidetta.fi -kampanjasivulla

Kaikista tempauksista viestittiiin sekä sisäisesti että ulkoisesti ja Unelmien Yön ympärille rakennettiin myös markkinointikampanja.

Esimerkkejä markkinointimateriaaleista:

Esimerkkejä rakkaushakemuksista

”Olemme pian seurustelleet 6kk eikä tämän koronakuran keskellä ole voinut juurikaan mitään arjesta poikkeavia elämyksiä kokea ja nyt olisi sen aika yllättää rakkaani”
Pariskunta Helsingistä

”Haluaisimme mieheni kanssa lähteä reissuun Buick special riviera -57 autollamme. Olisihan se romanttista ja voisihan sitä vähän pusutellakin voiton kunniaksi. Yhteistä matkaa on meillä takana 39 vuotta ja 4kk”
Pariskunta Hangosta

”Meidän piti mennä naimisiin kesäkuussa 2020 ja siitä suoraan häämatkalle, mutta koronan takia jouduimme siirtämään häät marraskuuhun 2020, emmekä päässeet häämatkalle. Emmekä varmaan tänäkään vuonna. Tämä olisi kiva ”häämatka” meille.”
Pariskunta Turusta

”Elämme etäsuhteessa: minä Utsjoella Suomen pohjoisimmassa paikassa ja mieheni Porvoossa. Olisi mukavaa järjestää jotain erityistä siihen hetkeen, kun olemme yhdessä.”
Pariskunta Utsjoelta/Porvoosta

”Tämä vanha pariskunta on pitänyt yhtä 16-vuotiaista pennuista asti tähän 52-vuotiaisiin keski-ikäisiin. Surut ja ilot on mahtuneet näihin vuosikymmeniin ja on päätetty yhdessä porskutella jatkossakin. Olemme niin erilaisia, mutta pitkässä suhteessa olemme oppineet juuri niitä piirteitä toisissamme arvostamaan ja omaa tilaa molemmille antamaan. Yhdistäviä ja onnen tekijöitä on onneksi paljon; kolme täysi-ikäistä lastamme sekä 6-vuotias syliteltävä sekarotuinen, lutuinen koiramme ja uusimpana korona-vuonna hankittu pienenpieni 20m2 saarimökki. Elämä on aika ihanaa! Yhteisiä hetkiä tulee järjestää ja vaalia. Siksi uskaliaana lähdimme arvontaan mukaan”
Pariskunta Vantaalta

Vastaavia tarinoita saapui ihastutavasti yli 2700 eri puolilta suomea!

Tulokset

  • 2 703 sydämellistä tarinaa rakkaudesta ihmisiltä, jotka hakivat Unelmien Yöhön. Nämä siirtyvät myös Tuusulan markkinoinnin prospekteiksi. Tarinoita saapui ympäri Suomen – tästä voi päätellä, että Tuusulan tunnettuus todella levisi ympäri maan.
  • Unelmien yö -tempaus ansaitsi mediaa pääkohderyhmämme alueella mm. Helsingin Sanomissa ja Keski-Uusimaassa. Ansaitun median kautta tavoitettiin useita kertoja lähes kolme miljoonaa silmäparia!

  • Unelmien Yön sisällöt tavoittivat sosiaalisessa mediassa sadattuhannet ihmiset 

  • Maksettu media tuki kampanjaa Me Naiset Radiossa ja MTV:n verkossa sekä alueellisessa TV-mainonnassa Uudenmaan alueella

  • Lukuisia ehdotuksia rakkauden kartalle, loppuunmyyty sinkkuristeily ja positiivista pöhinää kunnan sisäisessä viestinnässä.

  • Kaikkein tärkein tulos saatiin kun Tuusula nousi ohi pahimpien kilpailijoidensa koko maan sisäisen muuton kärkikunnaksi vuonna 2021. Vuodesta 2018 alkanut brändinrakennus ja Rakkauden taidetta -teemavuosi kantavat hedelmää.

Esimerkkejä mediaosumista:

Unelmien Yö Aftermovie

Kun kunnan markkinointia tehdään rohkeiden tekojen kautta, ei se jää vain väittämisen ja spämmäämisen tasolle, vaan kasvattaa kunnan henkistä ja kaupallista pääomaa. Kunta saattaa esimerkiksi nousta Suomen sisäiseksi muuttovoittajaksi ohi pahimpien kilpailijoidensa.

 

 

Tekijät

Asiakas: Tuusulan kunta
Paula Miettinen, Heidi Hagman

Suunnittelu & toteutus: Staart
Juuso Kemi, Henrik Wetterstrand, Juho Saine, Anssi Koskinen, Jonne-Pekka Stenroos, Marika Mykrä, Samuli Sala, Jose Piironen ja Jussi Pohjola

Lisätiedot:
Juuso Kemi
+358 50 550 9427
juuso.kemi@staart.fi