LÄHTÖTILANNE: DIAK, HUMAK, KAMK, LAMK, POLAMK, SEAMK, TAMK, VAMK, YAMK, XAMK…
Suomalaisia ammattikorkeakouluja ei erota toisistaan edes nimestä. Vamkit, yamkit, seamkit, samkit, xamkit ja loputkin amkit näyttävät ja kuulostavat toistensa kopioilta – kaikkien ilmeissä ja viesteissä ollaan yhtä kliseisesti hymy huulilla, haalareissa tekemässä tulevaisuutta. Diakonia ammattikorkeakoulu (Diak) omaa uniikin arvomaailman ja on ylivoimaisesti suurin sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen järjestäjä Suomessa – nämä erottautumistekijät tulisi kommunikoida kohderyhmille ja nousta selkeästi esiin korkeakoulujen kilpailussa.
LUOVA RATKAISU
Vasta kun maailma on kaikille hyvä, Diakia ei enää tarvita. Halusimme, että tämä strateginen positio näkyy, kuuluu ja tuntuu ulospäin. Uudistimme yhdessä diakkilaisten kanssa Diakin brändin päästä varpaisiin: uusi visuaalinen ilme ja puhetapa erottavat Diakin merkityksellisesti muista ammattikorkeakouluista. Uusi Diak uskoo ihmiseen – se ei piiloudu kliseiden taakse, vaan näyttäytyy rohkeasti omannäköisenä toimijana. Bränditarina, visuaalinen ilme ja elävä, arkkitehti Stefan Ahlmanin suunnittelemaan Diak-kampukseen (2016) seinässä oleviin Diak-kirjaimiin pohjautuva logo tarjoavat työkalut, joilla viestiä erottuvasti Diakia nykyisille ja tuleville diakkilaisille sekä heidän sidosryhmilleen. Ilme on samalla moderni ja aikaa kestävä.
TOTEUTUS
Kutsuimme diakkilaiset rakentamaan merkityksellisesti erilaista ammattikorkeakoulua. Diakkilaiset pääsivät vaikuttamaan brändin suuntaan kahdessa vaiheessa – ensin he antoivat pohjatietoja ja näkemyksiä digitaalisen kyselyn kautta, ja tämän jälkeen arvioivat ilme-ehdotuksia. Tämän prosessin data ohjasi lopputuloksen viimeistelyä. Näin tekeminen pidettiin läpinäkyvänä ja madallettiin uuden identiteetin omaksumiskynnystä.
TULOKSET
Uudistunut tarina ja työkalut sen kommunikoimiseen otettiin hienosti vastaan – nyt Diakilla on selkeät välineet taistella eriarvoisuutta vastaan yhtenäisenä ja erottuvana toimijana. Se erottautuu vetovoimatekijöidensä mukaisesti ja puhuu rohkeasti, kutsuen luokseen samanhenkisiä ihmisiä rakentamaan parempaa maailmaa. Ihmiset voivat myös näyttää ylpeästi diakkilaisuutensa tuoteperheen kautta.